The Lolita Effect in the Media

Main Article Content

Ivana Polakevičová

Abstrakt

Artykuł prezentuje efekt Lolity w przestrzeni medialnej - jest to zjawisko materializowania kobiecego piękna w jego niedojrzałości w bezpośredniej treści przekazów medialnych . W dyskursie teoretycznym zawarto przekonanie, iż dominująca tendencja do eksponowania dojrzewających dziewcząt w celu zwiększenia zysków komercyjnych jest niewłaściwa. Przedstawiając sumarycznie poszczególne pozycje z literatury krajowej i zagranicznej, w szczególności publikację M.G. Durhama The Lolita Effect. The Media Sexualization of Young Girls and What You Can Do About It (New York 2005), autorka artykułu zwraca uwagę na niektóre mity prezentowane w mediach jako restrykcyjne spojrzenie na kobiecą seksualność, pozostające zarazem w ostrym kontraście ze zdrową, rzeczową i progresywną wizją seksualną.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Polakevičová, I. (2012) „The Lolita Effect in the Media”, ANNALES UNIVERSITATIS PAEDAGOGICAE CRACOVIENSIS. STUDIA LINGUISTICA, (7). Dostępne na: https://studialinguistica.uken.krakow.pl/article/view/5094 (Udostępniono: 25 kwiecień 2024).
Dział
Artykuły naukowe

Bibliografia

Bev, J. S. 2009. From Golden Bridge to Golden Monument. San Francisco.
Google Scholar

Brown, D. J., Halpern, C. T. and L’Engle, A. K. L. 2005. “Mass Media as a Sexual Super Peer for Early Maturing Girls”. Journal of Adolescent Health. Vol. 36, No. 4, pp. 420–427.
Google Scholar

Bussey, K. and Bandura, A. 1999. “Social Cognitive Theory of Gender Development and Differentiation”. Psychological Review. Vol. 106, No. 4, pp. 676–713.
Google Scholar

De Fluer, M. L. and Dennis, E. E. 2001. Understanding Mass Communication. London.
Google Scholar

Durham, M. G. 2005. The Lolita Effect: The Media Sexualization of Young Girls and What We Can Do About It. New York.
Google Scholar

Fichnová, K. and Satková, J. 2005. “Figurálne Reflexie na Masmédiá a Percepcia Súčasnej Kultúry”. In: Kultúra – Priestor Interdisciplinárneho Myslenia. Zborník z Konferencie. Nitra.
Google Scholar

Flaßpohler, S. 2007. Der Wille zur Lust: Pornographie und das Moderne Subjekt. Frankfurt am Main.
Google Scholar

Franke, M. 2006. Erotik in der Werbung. Berlin.
Google Scholar

Held, Ľ. et al. 2006. Teória a Prax Výchovy k Zdravej Výžive. Bratislava.
Google Scholar

Heretik, A. 2004. Forenzná Psychológia. Bratislava.
Google Scholar

Iłowiecki, M. and Zasepa, T. 2003. Moc A Nemoc Médié. Bratislava.
Google Scholar

Jirák, J. 2005. Http://Clanky.Rvp.Cz/Clanek/O/Z/284/O-Stereotypech-V-Mediich-Aneb-SvetKtery-Vidi-Media.Html/ (accessed: 20.10.2010).
Google Scholar

Lamar, P. 2001. Les Lolitas: Des Nymphettes aux Guerrières. Paris.
Google Scholar

Levin, D. E. and Kilbourne, J. 2008. So Sexy So Soon: The New Sexualized Childhood and What Parents Can Do to Protect Their Kids. New York.
Google Scholar

McQuail, D. 2007. Úvod Do Teorie Masové Komunikace. Praha.
Google Scholar

Merskin, D. 2004. “Reviving Lolita? A Media Literacy Examination of Sexual Portrayals of Girls in Fashion Advertising”. American Behavioral Scientist. Vol. 48, No. 1, pp. 119–129.
Google Scholar

Nabokov, V. 2001. Lolita. Bratislava.
Google Scholar

Nečas, V. and Trampota, T. 2008. Vývoj Zkoumání Účinků Médií. Http://Www.Socioweb.Cz/ Index.Php?Disp=Temata&Shw=302&Lst=107 (accessed: 20.10.2010).
Google Scholar

Ondrejka, I., Farský, I. and Spitka, M. 2006. “Psychopatologické Aspekty Expozície Detí a Adolescentov Sexuálnym Obsahom V Masmédiách”. Psychiatrie Pro Prax. Vol. 7, No. 2, pp. 76–79.
Google Scholar

The Lolita Effect in the Media [121]
Google Scholar

Paul, B. and Linz, D. 2007. “Virtual Child Pornography on Viewer Cognitions and Attitudes Toward Deviant Sexual Behavior”. In: Communication Research. Http://Www.Comm.Ucsb.
Google Scholar

Edu/Documents/Pubs/Virtual_Child_Porno.Pdf (accessed: 20.10.2010).
Google Scholar

Radway, J. 2001. Girls, Zines, and the Miscellaneous Production of Subjectivity in an Age of Unceasing Circulation. Minneapolis.
Google Scholar

Reichert, T. and Lambiase, J. 2003. Sex in Advertising: Perspectives on the Erotic Appeal. New York.
Google Scholar

Rich, M. 2005. “Sex Screen: The Dilemma of Media Exposure and Sexual Behavior”. Pediatrics. Vol. 116, No. 1, pp. 329–331.
Google Scholar

Rush, E. and La Nauze, A. 2006. Corporate Paedophilia: Sexualisation of Children in Australia. No. 90, October. Canberra, p. 59.
Google Scholar

Sedláková, R. 2008. “Obraz Seniorů a Stáří v Českých Médiích Aneb Přispívají Mediální Obsahy k Vytváření Věkové Inkluzivní Společnosti?” In: Média a Text II. Prešov, pp. 196–208.
Google Scholar

Škodáček, I. 2007. Vplyv Médií na Afektemotivitu a Správanie Nedospelých. Http://Www.Fmed. Uniba.Sk/Index.Php?Id=3249 (accessed: 20.10.2010).
Google Scholar

Slavíková, N. 2001. “Formovanie Mediálnej Politiky – Otázky Vzťahu Žien a Médií”. Otázky Žurnalistiky. Vol. 44, No. 1–2, pp. 6–14.
Google Scholar

Toffoletti, K. 2008. “Gossip Girls in a Transmedia World: The Sexual and Technological Anxieties of Integral Reality”. Explorations Into Children’s Literature. Vol. 18, No. 2, pp. 71–77.
Google Scholar

Willems, H., 2003. Theatralität der Werbung. Berlin.
Google Scholar