Kompetencja składniowa jako przedmiot badań... neurolingwistycznych – wprowadzenie do neurosyntaktyki

Main Article Content

Mirosław Michalik

Abstrakt

The article is a voice in favour of creating a new branch within neurolinguistics which can be described as neurosyntactics. The methodological and terminological aspects of this concept are supported by several factors such as the history of neurology, the linguistic arguments, the development of neuropsychology and neurologopedics (especially apha- siology), and the achievements of neurolinguistics as one of the applied sciences. Additionally, creating space for a new and narrow neurolinguistic speciality within the scientific discourse could produce - apart from serving the research purposes - new practical information for the medical, therapeutic, and educational fields.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Michalik, M. (2014) „Kompetencja składniowa jako przedmiot badań. neurolingwistycznych – wprowadzenie do neurosyntaktyki”, ANNALES UNIVERSITATIS PAEDAGOGICAE CRACOVIENSIS. STUDIA LINGUISTICA, (9). Dostępne na: https://studialinguistica.uken.krakow.pl/article/view/5133 (Udostępniono: 24 kwiecień 2024).
Dział
Artykuły naukowe

Bibliografia

Brown R., 1980, Pierwsze zdania w mowie dziecka i szympansa, [w:] Badania nad rozwojem języka dziecka, red. G.W. Shugar, M. Smoczyńska, tłum. Z. Babska et al., Warszawa, s. 342–370.
Google Scholar

Chomsky N., 1982, Zagadnienia teorii składni, tłum. I. Jakubczak, Wrocław.
Google Scholar

Damasio A., 1999, Błąd Kartezjusza. Emocje, rozum i ludzki mózg, tłum. M. Karpiński, Poznań.
Google Scholar

Grabias S., 2012, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin, s. 15–71.
Google Scholar

Grabowska A., 2011, Mózgowe mechanizmy komunikacji językowej z perspektywy metod neuroobrazowania, [w:] Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka, red. I. Kurcz, H. Okuniewska, Warszawa, s. 308–347.
Google Scholar

Grochowski M., Karolak S., Topolińska Z., 1984, Gramatyka współczesnego języka polskiego. Składnia, red. S. Urbańczyk, Warszawa.
Google Scholar

Grodzinsky Y., 2000, The Neurology of Syntax. Language Use without Broca’s Area, „Behavioral and Brain Sciences”, t. 23, s. 1–71.
Google Scholar

Grucza F., 1983, Zagadnienia metalingwistyki. Lingwistyka – jej przedmiot, lingwistyka stosowana, Warszawa.
Google Scholar

Herzyk A., 2005, Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej, Warszawa.
Google Scholar

Hickok G., Zurif E., Canseco-Gonzales E., 1993, Structural Description of Agramatic Com- prehension, „Brain and Language”, t. 45, s. 371–395.
Google Scholar

Jodłowski S., 1976, Podstawy składni polskiej, Warszawa.
Google Scholar

Kaczmarek B.L.J., 1995, Mózg, język, zachowanie, Lublin.
Google Scholar

Kurcz I., Okuniewska H. (red.), 2011, Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka, Warszawa.
Google Scholar

Łuria A.R., 1976a, Podstawy neuropsychologii, tłum. D. Kądzielawa, Warszawa.
Google Scholar

Łuria A.R., 1976b, Problemy neuropsychologii i neurolingwistyki, tłum. E. Madejski, Warszawa.
Google Scholar

Maruszewski Mariusz, 1966, Afazja. Zagadnienia teorii i terapii, Warszawa.
Google Scholar

Mazurkiewicz-Sokołowska J., 2006, Transformacje i strategie wiązania w lingwistycznych badaniach eksperymentalnych, Kraków.
Google Scholar

Mazurkiewicz-Sokołowska J., 2010, Lingwistyka mentalna w zarysie. O zdolności językowej w ujęciu integrującym, Kraków.
Google Scholar

Mecner P., 2005, Elementy gramatyki umysłu, Kraków.
Google Scholar

Mesulam M.M., 2009, Od doznania do poznania, [w:] Neuropsychologia. Współczesne kierunki badań, red. K. Jodzio, Warszawa, s. 233–318.
Google Scholar

Michalik M., 2011, Kompetencja składniowa w normie i w zaburzeniach. Ujęcie integrujące, Kraków.
Google Scholar

Michalik M., 2015, Transdyscyplinarność logopedii – między metodologiczną koniecznością a teoretyczną utopią (w druku).
Google Scholar

Panasiuk J., 2014, Neurobiologiczne podstawy mowy, [w:] Biomedyczne podstawy logopedii, red. S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray, Gdańsk, s. 359–409.
Google Scholar

Pąchalska M., 2007, Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu. Procesy poznawcze i emocjonalne, t. 1, Warszawa.
Google Scholar

Rittel T., 1994, Podstawy lingwistyki edukacyjnej. Nabywanie i kształcenie języka, Kraków.
Google Scholar

Sarota M., 2013, Dlaczego logopedzie potrzebna jest neurolingwistyka?, [w:] Synergia.
Google Scholar

Mowa, terapia, wychowanie, red. M. Michalik, A. Hetman, Jastrzębie-Zdrój – Kraków, s. 39–63.
Google Scholar

Spitzer M., 2007, Jak uczy się mózg?, Warszawa.
Google Scholar

Urbańczyk S. (red.), 1992, Encyklopedia języka polskiego, Wrocław – Warszawa – Kraków.
Google Scholar

Zyss T., 2013, Historia badań nad mózgową lateralizacją funkcji językowych, „Nowa Logopedia”, t. 4: Interakcyjne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy, red. M. Michalik, A. Siudak, H. Pawłowska-Jaroń, Kraków, s. 43–65.
Google Scholar