Polityczna rozrywka czy nowa retoryka? W stronę współczesnej widoczności medialnej polityków

Main Article Content

Agnieszka Walecka-Rynduch

Abstrakt

Numerous variables must be considered in an analysis of paradigms used to create the image of a politician in the contemporary media space. The author aims to describe the changes that have occurred in Poland in this area since the year 2015 (two concurrent election cam- paigns), associated with a completely new way of perception and thus with a new set of tools used to create the media image of a politician. The discussion is based on an original research category: a politician understood as a MediaEgo who exists in a complex media and political reality termed the MediaPolis. The contents of the Pudelek.pl web portal are discussed to identify the methods used to create the image of one of Polish politicians (who are analyzed by the author in terms of MediaEgo existence), President Andrzej Duda.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Walecka-Rynduch, A. (2016) „Polityczna rozrywka czy nowa retoryka? W stronę współczesnej widoczności medialnej polityków”, ANNALES UNIVERSITATIS PAEDAGOGICAE CRACOVIENSIS. STUDIA LINGUISTICA, (11). Dostępne na: https://studialinguistica.up.krakow.pl/article/view/5167 (Udostępniono: 29 marzec 2024).
Dział
Artykuły naukowe

Bibliografia

Bader K., 2012, Medialisierung der Parteien, Politerisierung der Medien, München.
Google Scholar

Biskup B., 2012, Prowadzenie kampanii permanentnej w Polsce. Uwagi na temat zjawiska i wykorzystywanych narzędzi, „Studia Politologiczne”, nr 24, s. 132–148.
Google Scholar

Boje D.M., Tourani N., 2012, Storytelling, czyli o materialności praktyk opowiadania, [w:] D. Jemielniak, Badania jakościowe. Podejścia i teorie, tom I, Warszawa, s. 212–240.
Google Scholar

Corner J., 2003, Mediated Persona and Political Culture, [w:] J. Corner, D. Pels, Media and the Restyling of Politics. Consumerism, Celebrity, and Cynism, London, s. 68, [za:] D. Piontek,
Google Scholar

Komunikowanie polityczne i kultrura popularna. Tabloidyzacja informacji o polityce, Po- znań 2011.
Google Scholar

Cwalina W., 1999, Interakcje paraspołeczne między widzami a osobami prowadzącymi programy telewizyjne, [w:] Psychologiczne aspekty odbioru telewizji, red. P. Francuz, Lublin, s. 54–62.
Google Scholar

Dobek-Ostrowska B., 2007, Komunikowanie polityczne i publiczne, Wrocław.
Google Scholar

Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień-Sławińska A., Sławiński J., 1988, Słownik terminów literackich, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź.
Google Scholar

Jabłoński W., 2007, Kreowanie informacji. Media relations, Warszawa.
Google Scholar

Keen A., 2007, Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę, tłum. M. Bernatowicz, K. Topolska-Ghariani, Warszawa.
Google Scholar

Kuhn T., 1968, Struktura rewolucji naukowych, Warszawa.
Google Scholar

Lichański J.Z., 2007, Retoryka. Historia – teoria – praktyka, t. 1: Historia i teoria retoryki, Warszawa, s. 61 i 71.
Google Scholar

Matysek M., 2007, „Opowiadać znaczy żyć”, czyli o pewnym sposobie rozumienia narracji, „Kultura Współczesna”, nr 2, s. 40–50.
Google Scholar

Michalczyk S., 2009, Pojęcie mediatyzacji w nauce o komunikowaniu, [w:] Mediatyzacja kampanii politycznych, red. M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk, Katowice, s. 17–34.
Google Scholar

Nowak E., 2009, Komercjalizacja komunikacji politycznej – infotainment i politainment w programach informacyjnych, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, t. 16, 2 Sectio K, s. 201–213.
Google Scholar

Olczyk T., 2009, Politrozrywka i popperswazja. Reklama telewizyjna w polskich kampaniach wyborczych XXI wieku, Warszawa.
Google Scholar

Olczyk T., 2013, Teoria i praktyka celebrytyzacji politycznej. Celebryci polityczni w internetowych serwisach plotkarskich, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, nr 1, s. 71–90.
Google Scholar

Oniszczuk Z., 2011, Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów. Dwa wymiary wzajemnych relacji, „Studia Medioznawcze”, nr 4, s. 11–23.
Google Scholar

Perelman Ch., 2002, Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, tłum. M. Chomicz, Warszawa.
Google Scholar

Pfetsch B., Greyer J., Trebbe J. (red.), 2013, MediaPolis – Kommunikation zwischen Boulevard und Parlament. Strukturen, Entwicklungen und Probleme von politischer und zivilgesellschaftlicher Öffentlichkeit, München.
Google Scholar

Pindel R., 2003, Nowa retoryka w ujęciu Chaima Perelmana oraz Lucie Olbrechts-Tyteca w kontekście badania tekstu biblijnego, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne”, t. 36, s. 414–436.
Google Scholar

Piontek D., 2001, Media polityczne w Polsce, „Studia Medioznawcze”, nr 2, s. 39–50.
Google Scholar

Piontek D., 2011, Komunikowanie polityczne i kultura popularna. Tabloidyzacja informacji o polityce, Poznań.
Google Scholar

Piontek D., Annusewicz O., 2013, Polityka popularna: celebrytyzacja polityki, politainmenttabloidyzacja, „E-politicon”, nr 5, s. 6–28, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.deskligha7aa4c22-3d78-4bb7-9c6d-1a34dfb50473 (dostęp: 7.12.2016).
Google Scholar

Piontek D., Hordecki B., Ossowski S., 2013, Tabloidyzacja dyskursu politycznego w polskich mediach, Poznań.
Google Scholar

Postman N., 2004, Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show-businessu, tłum. L. Niedzielski, Warszawa.
Google Scholar

Pliszka S., Korbel E., Sieradzka I., Kozłowska M., 2008 (grudzień), Raport PBI, http://pbi1. home.pl/s/p/artykuly/10/104/raport.pdf (dostęp: 18.04.2016).
Google Scholar

Sasińska-Klas T., 2014, Mediatyzacja a medializacja sfery publicznej, „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 2, s. 162–175.
Google Scholar

Vall du M., Walecka-Rynduch A., 2012, Politicaltainment jako przejaw tabloidyzacji polityki, „Państwo i Społeczeństwo”, nr 1, s. 107–121.
Google Scholar

Wojcik K., 1999, Public Relations od A do Z, Warszawa.
Google Scholar

Netografia
Google Scholar

http://gieldamediowa.pl/newsy/1061-ranking-serwisow-plotkarskich (dostęp: 18.04.2016).
Google Scholar

http://reklama.wp.pl/kat,1039469,serwisy.html?ticaid=116dc7 (dostęp: 18.04.2016).
Google Scholar

http://sjp.pwn.pl/sjp/;2501076 (dostęp: kwiecień 2016).
Google Scholar

http://www.komputerswiat.pl/artykuly/redakcyjne/2012/06/top-10-serwisow-plotkarskich-w-polsce.aspx (dostęp: 18.04.2016).
Google Scholar

http://www.press.pl/w-najnowszym-press/pokaz/2130,Press-11-_190_-Ranking-serwisow-plotkarskich (dostęp: 18.04.2016).
Google Scholar

http://wyborcza.pl/magazyn/1,143557,17669489,Pudelek_podgryza_w_imie_wartosci__Podobno__Idole_z.html (dostęp: 18.04.2016).
Google Scholar

http://wyszlo.com/test-wyszlo-portale-plotkarskie/ (dostęp: 18.04.2016).
Google Scholar

h t t p s : / / w w w. f a c e b o o k . c o m / B R G r u p a W P / p h o t o s / ? t a b = a l b u m & a l b u m _ i d = 10150370538183733 (dostęp: 18.04.2016).
Google Scholar